De Croes: Press reviews

….Vlad Weverbergh –
los van elk chauvinisme
een fantastische klarinettist
– en zijn ploeg
zijn uitstekende advocaten
voor deze muziek….

Wanneer weer eens een vergeten componist van onder hetbibliotheekstof wordt gehaald, dan is waakzaamheid geboden.
Fijn aan deze plaat is dat een opgewonden toontje totaalontbreekt. Croes was een Brusselaar in erfdienst van defamilie Thurn und Taxis. Hij was twee jaar jonger dan Mozart,maar overleefde ook Haydn en Beethoven. Zo val je makkelijk in de plooien van de tijd. Vlad Weverbergh – los van elkchauvinisme een fantastische klarinettist – en zijn ploeg zijnuitstekende advocaten voor deze muziek, die geen andere ambitie heeft dan te verstrooien en goed gemaakt te zijn. Meer hebben rasmuzikanten niet nodig. Een palaverloze plaat meteen hoog doe-gehalte.
Mooi opgenomen bovendien.

Knack 19-12-2012 r.t.

Impossible de mieux
rendre le caractère joyeux
et rayonnant
de ces compositions!

Henri Joseph de Croes (1758-1842) naquit à Bruxelles et étudia auprès de son célèbre père Henri-Jacques de Croes (1705-1786) qui usa de toute son influence pour lui assurer un poste dans l’orchestre de la cour ‘Thurn und Taxis’ à Ratisbonne (Regensburg) alors qu’il n’avait que 17 ans. Il devint le directeur musical de la Cour en 1799.
L’Orchestre de Ratisbonne joua un rôle déterminant dans le développement de la clarinette. La bibliothèque de la Cour ne contient pas moins de 36 concertos pour clarinette de la seconde moitié du 18e siècle C’est dans cette bibliothèque qu’ont été retrouvés les douze morceaux pour deux clarinettes, deux cors et deux trompettes ainsi que les Divertimenti enregistrés sur ce CD sous la direction et dans les interprétations  inspirées et vivantes du clarinettiste anversois Vlad Weverbergh. Impossible de mieux rendre le caractère joyeux et rayonnant de ces compositions!

Remy Franck’s Blog about Classical Music

…want de muziek is
fantastisch gespeeld.
We zijn ten slotte een volk
van blazers. Goed gedaan.
Je kan echt genieten van
de mooie klank….

De Croes. Niet zo’n superbekende naam. Maar toch. De Croes was de kapelmeester van Karel van Lotharingen
in Brussel. Tijdens dat rustige  moment in onze vaderlandse geschiedenis op het einde van het Oostenrijkse tijdperk, tussen twee roerige periodes in en de kunsten dus konden bloeien. Hij schreef muziek die er best mag wezen en die tijdens diens leven al in Parijs werd gedrukt. Muziek waar we met reden een beetje fier op mogen zijn. Maar dan hebben we het over Henri-Jacques de Croes. De vader.
Want Henri-Jacques had ook een zoon-musicus. Henri-Joseph de Croes. Geboren in 1758 en gestorven in Regensburg in 1852. 1758: twee jaar na Mozart.

Regensburg? Zo ver van zijn geboortestad? Vader Henri-Jacques was al in dienst geweest van de vorsten Thurn und Taxis voor hij in dienst van de landvoogd trad. Er was al een relatie met die machtige familie. Wanneer zoon Henri-Joseph emplooi zocht vond hij dat ook bij de Thurn und Taxis (die zowel in Brussel als in Regensburg hof hielden). Eerst is hij violist en later in 1798 (al lang na de dood van Mozart) wordt hij kapelmeester van het hoforkest. Dat orkest gold als één van de orkeststandaarden in Europa.

Vader en zoon hadden dezelfde initialen H.J. vandaar dat hun werken verward werden. Het duurde even voor het bestaan van de zoon duidelijk werd. Zijn werk werd keurig bewaard in de Turn und Taxishofbibliotheek. De muziek uit deze cd kwam uit die bibliotheek en wordt voor het eerst opgenomen.

Vlad Weverbegh is een begaafd klarinettist en begeeft zich in verschillende tijdsperioden en muziekstijlen. Hij leidde hij een ensemble dat ‘divertimenti’ en ‘douze morceaux’ op cd zette. Je hoort het al: muziek met een amusementsfunctie. Het hoforkest moest ook presteren tijdens officiële ontvangsten. De muziek krijgt daarmee de functie die muziek in restaurants wel eens durft te hebben: muziek die de gaten in het gesprekken moet invullen. Maar die mag anderzijds niet te opvallend zijn, anders overstemt hij die gesprekken. Filmmuziek heeft soms ook die eigenschap: muziek om niet gehoord te worden.
En daar knelt een beetje het schoentje. Want de muziek is fantastisch gespeeld. We zijn ten slotte een volk van blazers. Goed gedaan. Je kan echt genieten van de mooie klank. Maar de muziek zelf is jammer genoeg te weinig substantieel om er de hele tijd met je gedachten bij te blijven, wat oorspronkelijk ook de bedoeling was.

Cobra Lucas Huybrechts 12/2012

Musique légère
et sans prétention,
mais interprétée avec
élégance et verve.

Le clarinettiste anversois Vlad Weverbergh est tout à la fois le chef, un des musiciens et surtout l’initiateur de ce disque consacré à une figure un peu oubliée de la musique belge (ou de la musique de ce qui était à l’époque les Pays-Bas méridionaux): Henri-Joseph de Croes (1758-1842), violoniste et compositeur comme son père Henri Jacques (1705-1786). Né à Bruxelles, de Croes fils allait faire l’essentiel de sa carrière à la Cour des Tour et Taxis à Ratisbonne, et c’est là qu’ont été retrouvés les douze morceaux pour deux clarinettes, deux cors et deux trompettes ainsi que le divertimento enregistrés ici pour la première fois. Musique légère et sans prétention, mais interprétée avec élégance et verve.

La Libre Belgique 19/12/2012

L’objectif du collectif
Terra Nova n’est nullement de
ne faire « que du De Croes »
mais de programmer
les meilleurs pages d’un
compositeur national
aux côtés des génies
musicaux de notre histoire
occidentale. C’est réussi !

Vlad Weverbergh nous a donc fait découvrir un bon compositeur classique bruxellois. Le public pourrait sortir de ce concert presque frustré de ne pas avoir entendu suffisamment de De Croes. Mais Weverbergh n’est pas dupe, il sait qu’un concert uniquement consacré à de Croes aurait du mal à tenir la route ! L’objectif du collectif Terra Nova n’est nullement de ne faire « que du De Croes » mais de programmer les meilleurs pages d’un compositeur national aux côtés des génies musicaux de notre histoire occidentale. C’est réussi !
Pour la suite, Miel Pieters promet un concerto pour basson probablement créé par Graziano Moretto, qu’il présente comme étant peut-être le chef d’oeuvre de De Croes parmi ce qu’on connaît aujourd’hui.

Crecendo Michel Lambert

Toch hebben een aantal
van deze divertimenti meer
diepgang dan je zou
verwachten en krijgt
Weverbergh uitgebreid
de kans z’n virtuositeit
te demonstreren

Als muziek 200 jaar lang niet gespeeld, laat staan opgenomen, is geweest, is daar doorgaans een goede reden voor. Toch zijn we blij dat muzikale duizendpoot / klarinetspeler Vlad Weverbergh in zijn nooit aflatende zoektocht naar vergeten muziek Henri Joseph de Croes ontdekte. Enkele jaren geleden bracht hij diensklarinetconcerto uit, dat ergens het midden houdt tussen die van Mozart en Carl Maria von Weber. Vandaag brengt Weverbergh, zelf ex-leerling van Walter Boeykens, met zijn ensemble Terra Nova vijf divertimenti en douze morceaux uit van deze Brusselse tijdgenoot van Mozart en Beethoven. Terra Nova is een klassieke harmonie, een bezetting met 2 klarinetten, 2 altviolen, contrabas, 2 fagotten, 4 hoorns en 2 trompetten. Het divertimento is een typische muziekvorm uit de 18de eeuw, luchtige en licht verteerbare ontspanningsmuziek. Toch hebben een aantal van deze divertimenti meer diepgang dan je zou verwachten en krijgt Weverbergh uitgebreid de kans z’n virtuositeit te demonstreren.

Culinaire Ambiance Raf De Mot

Voor dit project wist hij zich
te omringen door een rist
topmusici die hij wist te
‘plukken’ bij ensembles
als Oxalys, Brussels
Philharmonic, het Nationaal
Orkest van België,
Rotterdam Philharmonic,
Le Concert d’Astrée,
deFilharmonie, enz.

De nieuwste productie van Terra Nova, met duivel-doet-al-klarinettist Vlad Weverbergh als stuwende kracht, is in feite een ‘vervolg’ op de cd met het klarinetconcerto van Henri Joseph de Croes. Een nobele onbekende of zoals Weverbergh hem omschrijft: verloren tussen Mozart en Beethoven. Ten onrechte, zo blijkt. Wel het zoveelste bewijs dat in bibliotheken en archieven nog veel goede muziek onder het stof ligt.

Topmusici
Muzikale duizendpoot Vlad Weverbergh – leerling van Walter Boeykens – studeerde af met de grootste onderscheiding aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen en werd er hetzelfde schooljaar nog gastdocent kamermuziek. Hij is dus zowel een zeer gewaardeerde solist als een briljante kamermuzikant die o.a. met het door hem opgerichte Trio Dor succesvolle tournees maakt door Europa en Zuid-Afrika. Voor dit project wist hij zich te omringen door een rist topmusici die hij wist te ‘plukken’ bij ensembles als Oxalys, Brussels Philharmonic, het Nationaal Orkest van België, Rotterdam Philharmonic, Emanon, Le Concert d’Astrée, deFilharmonie, enz.

Klassiek Centraal Milo Derdeyn

“Wie houdt van het klarinet-
oeuvrevan Mozart en Carl Maria
von Weber, móet deze cd
in huis halen.
Wij smolten alvast weg bij de
cadens uit de eerste beweging.”

Henri Joseph de Croes (Brussel 1758 – Regensburg 1842) was een componist en violist uit de Zuidelijke Nederlanden, tijdgenoot van Haydn, Mozart en Beethoven. Hij was de zoon van Henri-Jacques de Croes (Antwerpen 1705-Brussel 1786), violist en componist bij de vorsten Thurn und Taxis in Brussel en Frankfurt en later violist, kapelmeester en muziekdirecteur aan de Koninklijke hofkapel in Brussel. Op achttienjarige leeftijd trad zoon Henri Joseph de Croes in dienst van de prinsen van Thurn und Taxis in het Beierse Regensburg, eerst als violist en vanaf 1798 als kapelmeester. Hij woonde in Regensburg tot aan zijn dood op vierentachtigjarige leeftijd.
Met lovende perskritieken in binnen en buitenland verscheen in 2011 rond deze componist de eerste cd met een concerto voor klarinet en partias; muziek uit Mozarts tijd van de hand van een Vlaming. “Wie houdt van het klarinetoeuvre van Mozart en Carl Maria von Weber, móet deze cd in huis halen. Wij smolten alvast weg bij de cadens uit de eerste beweging.”

Menzo

Leonberger Kreiszeitung, Zeitungsgruppe Stuttgart, 14. September 2011
Kompositionen für galante Klarinetten
Sowohl dem Orchester mit seinem Solisten Weverbergh als auch dem Quintett gelingt es hervorragend, die transparente, spritzige Leichtigkeit zu intonieren, ohne welche die filigranen Girlanden der Wiener Klassik ihren grazilen Glanz, der ihren besonderen Charme ausmacht, nicht entfalten könnten.

Das Orchester, Heribert Haase
Dem bei Walter Boeykens ausgebildeten Klarinettisten Vlad Weverbergh gelingt eine solide, technisch einwandfreie Interpretation des Konzerts. In den Kadenzen dominiert seine Virtuosität.
Die beiden Klarinettisten Vlad Weverbergh und Jaan Bossier, der jetzt in Bremen und Dortmund unterrichtet, die beiden Bratscher Diederik Suys, Solobratscher im Orchestre National de l’Opéra de Paris, und Sander Geerts, in gleicher Position in „deFilharmonie Antwerpen“, sowie Jan Buysschaert, der als Kontrabassist im Brüsseler Philharmonischen Orchester wirkt, erwecken diese Miniaturen mit ihrem kammermusikalischen Spiel zu einem kurzweiligen, unterhaltenden Hörvergnügen.

Frank Heirman, De Gazet van Antwerpen 07-07-2011
Klarinettist Vlad Weverbergh blies een concerto en tien Partias van Henri Joseph De Croes weer tot leven, een vergeten Antwerpse tijdgenoot van Mozart. Een wereldpremière op cd.

Tom Eelen, Cultuurwijzer Artsenkrant 09-09-2011
Nieuwe muziek uit Mozart’s tijd De Croes gaat resoluut voor onbezorgde schoonheid, voor dartele melodieën en stijlvolle gratie.
Een cd die een aangename kennismaking is met een vergeten 18de eeuwse componist en met een talentvolle Vlaamse klarinettist.

Saskia Martens, De Klarinet
Onmiskenbaar een tijdgenoot van Mozart!
Complimenten voor klarinettist Vlad Weverbergh en het Süd-West Deutsches Kammerorchester olv Sebastian Tewinkel. Een verbluffende ontdekking!

Ludwich Van Mechelen, Klassiek Centraal
Vlad Weverbergh wekt Vlaams classisisme Als dan een minstens evenwaardig vakman de klarinet speelt en meestapt in het verhaal van de componist, goed gevolgd door een begeleidend orkest en dirigent, dan kan niets meer stuk.